19 okt. 2011

Kan vi som kristna rösta i val?

Jag har funderat ett tag på detta och jag undrar kan vi som kristna rösta i val, då tänker jag först och främst på riksdagsvalet. Jag menar det finns ju faktiskt inget parti som kör rakt av på Jesuspolitik, och om man försöker leva med Jesus som ens ledare eller vad man ska säga är det då okej att bortse från en del av sina ideal för att rösta i riksdagsvalet?

Själv har jag bara röstat en gång men det är ju för att jag bara har fått rösta en gång, men nu har jag funderat mer  och mer på detta, för jag har rötter i katolicismen och många katoliker väljer att inte rösta då det inte finns några partier som anses vara moraliskt okej att rösta på. Jag kan faktiskt känna likadant jag röstade på VPK i senaste valet men det som är svårt med det är att jag är emot abort men VPK är för det, jag är emot homosexuella äktenskap, (jag har inget emot homosexuella personer men däremot så anser jag att dom behöver inte gifta sig i kyrkan, för de flesta homosexuella som gifter sig i kyrkan verkar göra det mer av princip eller hur jag ska försöka). Men i varje fall, om jag har några kristna läsare så får ni gärna kommentera vad ni tycker kring detta att rösta som kristen?


Fred
/Fahm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar