10 okt. 2011

Kan vi som kristna bruka våld?

Idag när vi studerade NT i bibelklassen med vår lärare Elof, som förövrigt är en toppenlärare, så avslutade vi med lite tankar kring om vi som kristna kan/ska arbeta i maktpositioner eller om vi som kristna kan/ska bruka våld.
Om man blir överfallen eller hotad så har man enligt Svea rikes lag rätt att försvara sig alltså självförsvar, men Jesus sa att vi skulle vända andra kinden till och älska våra fiender. Jag tror att de flesta av oss kan enas om att vi som kristna eller ja som människor över huvudtaget inte ska bruka våld utan anledning så att säga, men hur är det om vi är inte maktposition som t.ex. polis där man enligt poliskåren i varje fall ”måste” bruka våld i vissa fall. Är det okej för oss kristna att arbeta som t.ex. poliser? Jag skulle säga att så länge våld krävs i den branschen så tycker jag personligen inte att vi som kristna skall arbeta inom en yrkeskår där våld används och ofta tillockmed utan anledning.

Är det rätt att vi som kristna går ut och strider i krig då? För mig är det en enkel fråga att svara på: NEJ! Det är definitivt inte okej ifall vi som kristna skulle ge oss ut i krig, jag menar tänk nu på kopterna t.ex. som blir förföljda, avrättade och deras kyrkor sprängs, visst det är otroligt hemskt men jag som kristen skulle inte vilja använda våld för att motverka detta heller utan jag skulle hellre visa mitt missnöje med ickevålds aktioner och be för att motståndarna skall inse vad som är fel med det dom gör och vända sig bort från det onda och välja den goda fredliga vägen som våran frälsare och broder Jesus har visat oss.

Gå i frid
/Fahm
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar